De ce se aprinde martorul de motor (Check Engine) și ce trebuie să faci?
Cu o simplă inspecție vizuală, e destul de complicat să îți poți da seama de cauzele problemei.
În majoritatea cazurilor acestea sunt aflate după o verificare efectuată de personal autorizat.
Cum martorul check engine e unul dintre cei mai comuni martori, cauzele aprinderii acestuia pot fi multiple:
Senzor de oxigen defect(sonda lambda)
Senzorul de oxigen măsoară nivelul de oxigen din gazele de evacuare și ajută la reglarea amestecului aer-combustibil.
Un senzor defect poate duce la un consum ridicat de combustibil și emisii poluante crescute.
Odată cu dereglarea amestecului de aer-combustibil se aprinde și martorul check engine.
Bujiile sau bobinele de inducție uzate
Bujiile uzate sau bobinele defecte pot cauza rateuri ale motorului, pierderi de putere și consum crescut de carburant, care înseamnă o funcționare incorectă a motorului.
Probleme la catalizator
Convertizorul catalitic ajută la reducerea emisiilor nocive. Un catalizator defect poate duce la pierdere de putere, consum ridicat de combustibil și emisii peste limitele legale.
Capacul de la rezervorul de combustibil slăbit sau deteriorat
Poate părea banal, dar un capac de rezervor care nu este bine închis sau deteriorat poate afecta presiunea în sistemul de alimentare, declanșând aprinderea martorului Check Engine.
Senzor MAF (Mass Air Flow) defect
Senzorul MAF măsoară cantitatea de aer care intră în motor și ajută la dozarea combustibilului.
Un senzor defect afectează amestecul de aer și combustibil, lucru care poate cauza pierderi de putere, consum excesiv de carburant și probleme la accelerație.
Filtru de particule (DPF) înfundat
La motoarele diesel, un DPF înfundat poate bloca evacuarea gazelor, ceea ce duce la pierdere de putere și creșterea consumului.
De obicei odată cu aprinderea martorului check engine, se va aprinde și martorul pentru DPF.
Senzor de temperatură a lichidului de răcire defect
Dacă senzorul de temperatură al motorului trimite date eronate, ECU-ul poate modifica greșit raportul aer-combustibil, afectând performanța motorului.
Injectoare de combustibil defecte sau murdare
Injectoarele care nu funcționează corect pot cauza rateuri ale motorului, ralanti instabil, consum ridicat de combustibil și fum negru.
Supapă EGR blocată
Supapa EGR recirculă o parte din gazele de evacuare înapoi în motor pentru a reduce emisiile.
Dacă se blochează, poate duce la pierdere de putere, fum excesiv și funcționare neregulată a motorului.
Probleme la sistemul de aprindere sau la ECU (Unitatea de control a motorului)
Problemele electronice, fie că sunt legate de sistemul de aprindere, fie de software-ul ECU, pot declanșa martorul Check Engine și pot necesita o diagnoză amănunțită.
Poți afla posibilele cauze ale aprinderii acestui martor și acasă, efectuând un test cu un OBD-2.
În urma efectuării testului, aplicația îți va arăta anumite coduri de eroare pe care le poți căuta pe internet pentru a-ți da seama ce reprezintă fiecare și de unde vine problema.
Un exemplu de pagină care explică codurile de eroare poate fi: https://club.autodoc24.ro/obd-codes/all
Odată ce problema a fost rezolvată, poate fi necesară ștergerea erorii Check Engine, deoarece în unele cazuri martorul poate rămâne aprins.
Totuși există și posibilitatea ca martorul check engine să se aprindă și să se stingă, ceea ce schimbă perspectiva problemei.